Saigon (Ho Chi Minh City)
Kulkuneuvo: Yöbussi
Matka-aika: 13 tuntia Hinta: 20 USD
Minun vanhempien suunnattua takaisin kotisuomeen jatkoimme matkaa jo samana iltana yöbussilla Sihanoukvillestä, Kambodzasta Saigoniin (nykyisin Ho Chi Minh City)Vietnamiin. Viisumit Vietnamiin oli hommattu jo valmiiksi Sihanoukvillestä, joten rajanylitys maiden välillä sujui todella iisisti. Matkustaminen yöbussilla oli yllätykseksemme tällä kertaa todella luksusta sillä perinteisten penkkien sijaan bussiin oli duunattu jokaiselle oma levyttelypaikka eikä Jarmonkaan tarvinnut taittaa matkaa polvet suussa. Olimme varanneet hostellin Saigonista yhdeksi yöksi etukäteen netin kautta, mutta bussin jättäessä meidät puiston laitaan meillä ei ollut hajuakaan mihin suuntaan lähteä suunnistamaan. Hermoja koeteltiin ensimmäistä kertaa Aasian matkan aikana todella rankasti kun kymmenet mopo- ja taksikuskit liimautuivat kuin hirvikärpäset iholle tyrkyttämään kyytiä ennen kuin ehti kunnolla bussista ulos. Tiesimme, ettei hostelli olisi kaukana ja että sinne olisi mahdollista kävellä, jos vain olisimme tienneet mihin päin lähteä suunnistamaan. Ensi silmäykseltä todella kaoottisessa Saigonissa aamuruuhkan sekaan paukkaaminen kaikkien kamojen kanssa ei kuitenkaan houkutellut meistä kumpaakaan joten aloitimme raivokkaan neuvottelun kyydistä taksikuskien kanssa. Lopulta luovutimme taistelun ja päädyimme ottamaan taksin 100 000 dongin hintaan (n. 5 dollaria). Tiesimme jo taksiin astuessamme, että tulimme maksamaan taksimatkasta todella rankkaa ylihintaa, mutta kumpikin meistä oli yksinkertaisesti liian väsynyt 13 tunnin matkustamisen jälkeen alkaa vääntämään hinnasta sen enempää ja hyppäsimme hammasta purren taksiin. Matka kesti noin kaksi minuuttia, matkan ollessa arviolta noin puoli kilometriä. Taksikuskit olivat vedättäneet meitä 6-0 niin matkan pituudessa kuin hinnassakin. Hintaa matkalle rekisteröidyn taksin kyydissä olisi tullut noin 10 000 dongia eli 0,50 dollaria ja toisekseen matka olisi ollut myös helposti taitettavissa apostolilla. Kambodzassa ukotus ei ollut kovinkaan yleistä ja episodin jälkeen tuli selväksi että pelinhenki oli nyt muuttunut. Vietnamin ukottajat – tämä merkitsee tiukkoja kädenvääntöjä jatkossa – ensimmäinen ukotus jäi tympimään todella pahasti! Loppuilta meni Saigonin sekasortoista liikennettä (joka oli todellakin maineensa veroinen) ihmetellen sekä kaupungin keskustaa kierrellen.
Saigonin liikenne ei ole heikkohermoisille |
Toisena päivänä ohjelmassa oli
jotain erityistä kun pääsimme näkemään tuttuja Suomesta! Minun
hyvän ystävän Lotan poikaystävä Markus oli ollut vaihdossa
Vietnamissa viimeiset kolme kuukautta ja ilokseksi yllätykseksemme
ehdimme Saigoniin vielä juuri ennen Markuksen karkaamista takasin
Suomeen. Yhdessä Markuksen ja hänen parin ranskalaisen koulukaverin
kanssa kiertelimme Saigonin keskustaa ja toreja ja rupattelimme
kuulumisa Suomesta ja maailmalta kahvikupin ääressä. Nyt kun
reissua on takana kahdeksan kuukautta, täytyy sanoa, että oli
mahtavaa nähdä tuttuja Suomesta! Saigoniin saavuttuamme meillä ei
ollut olemassa vielä minkäänlaista suunnitelmaa Vietnamin matkaa
varten. Tällä kertaa meistä kumpikaan ei ollut ehtinyt tai
jaksanut myöskään hirveästi lukemaan koko maasta. Ainoa
suunnitelma oli se, että olimme ottaneet varmuuden vuoksi kuukauden
viisumit, ettei matkantekoa tarvitsisi kiirehtiä. Markukselta ja
ranskiksilta saimme hyviä käytännönvinkkejä sekä vinkkejä
kohteista Etelä-Vietnamissa. Iltapäivällä Markuksen lähdettyä
ahertamaan viimeisten koulutehtävien parissa suunnistimme vielä
Saigonissa sijaitsevaan Vietnamin sodasta kertovaan museoon. Myös
Vietnamin sotaan tutustuminen elävien tarinoiden ja ennen kaikkea
kuvien avulla veti jälleen todella hiljaiseksi. Jätetään
sotatarinat suht painavan Kambodza blogauksen jälkeen kuitenkin
tässä kohtaa taka-alalle ja jatketaan matkaa eteenpäin!
![]() |
Maken kanssa markkinoilla! |
Mui Ne
Bussi / 4t / 6 USD
Huolimatta siitä, että saimme
Markukselta houkuttelevan kutsun grillibileisiin lauantaina, päätimme
suunnistaa suurkaupungin vilskeestä väljemmille vesille heti
torstai-aamuna. Parin päivän jälkeen suunnitelmaksi muodostui
karkeasti siis lähteä menemään pikku hiljaa rannikkoa pitkin
pohjoisen suuntaan fiilispohjalta ja vastaan tulevien
travelleriveljien ja -siskojen vinkkien perusteella. Ensimmäiseksi
pysähdyspaikaksi valitsimme Mui Ne -nimisen pienen merenrantakylän,
joka on tunnettu erityisesti loistavista olosuhteista opetella ja
harrastaa leijasurffausta. Siispä hyppäsimme heti aamutuimaan
bussiin joka noin 4 tuntia myöhemmin pudotti meidät Mui Nen läpi
johtavan tien varteen. Saigonin taksikuskien ukotuksen jälkeen
hioimme taktiikkaa siten, että tästä eteenpäin bussin jättäessä
meidän pysäkille keräisimme vain kamamme ja lähtisimme
kävelemään, ihan mihin suuntaan tahansa, pois taksikuskien
hampaista, funtsisimme sitten rauhassa tarvitaanko taksia ja millä
hinnalla olemme valmiita tekemään diilin. Tällä kertaa taktiikka
toimi, saimme karkoitettua tyrkyttäjät kannoiltamme ja pääsimme
jatkamaan matkaa jalkaisin. Sopivan huokean hintaisen majoituksen
löydyttyä päätimme ottaa illan iisisti ja haistella Mui Nen
meininkiä.
![]() |
Isot laudat, pienet aallot |
Mui Ne on suht chilli pieni kylä meren
rannalla. Travellereita kylään vetää maan parhaiksi kehutut
olosuhteet leijasurffaukseen. Juuri muuta tekemistä tai nähtävää
kylässä ei oikein ole. Jarmo päättikin käyttää tilaisuuden
hyväkseen ja ottaa pari kokeilukertaa hieman toisenlaiseen
surffauksen lajiin, kun tuuliolosuhteetkin oli suotuisat. Katukuvaa
Mui Nessa vallitsee travellereiden lisäksi pääasiassa
Venäläisturistit, jotka ovat tulleet viettämään luksuslomaa,
luksushotelleihin, jotka ovat valloittaneet koko meren rannan sekä
ainoan kylän läpi kulkevan tien reunustat. Tämä tekee myös
rannalle pääsystä todella haastavaa. Ainoa keino päästä
rannalle onkin oikaista jonkun hotellin, ravintolan tai
leijasurffikoulun läpi. Yhtenä iltana kun pääsimme sniikkaamaan
rannalle dominoivan venäläisparatiisin läpi, rantaan tuli juuri ja
juuri sen kokoista aaltoa, että päätimme vuokrata rantabaarista
lonkkarit ja hypätä mereen. Suurta menestystarinaa Vietnamissa
surffauksesta ei tullut suht voimattomien ja lähellä rantaa
rikkoituvien aaltojen vuoksi, mutta joka tapauksessa oli hauska
päästä laudan kanssa mereen viiden viikon jälkeen! Joten surfing
in Vietnam – Check! Mui Nella ei ollut rantalomailuun semi
kyllästyneille juurikaan annettavaa ja leijasurffauskin oli jo
loppumatkaa taittaville travellereille sen verran arvokasta puuhaa,
että Jarmon kahden päivän intensiivikurssin jälkeen päätimme
ottaa jalat alle ja vaihtaa maisemaa.
Dalat
Bussi / 5t / 7 USD
Mui Nesta matka jatkui hieman
sisämaahan, 1500 metrissä olevaan Dalat nimiseen vuoristokylään.
Ajatus kymmennen astetta viileämmästä ilmasta reilu kolme viikkoa
jatkuneen +35 asteisen helteen jälkeen oli riittävä syy meille
molemmille valita Dalat seuraavaksi matkakohteeksi. Oli mahtavaa
astua ulos bussista kun hiki ei tällä kertaa puskenutkaan
välittömästi päälle vaan lämpötila tosiaan oli hieman alempi
kuin merenpinnan tasolla. Kylmämään ei siitä huolimatta päässyt
vuorillakaan. Suomalaisen näkökulmasta oli huvittavaa katsoa kuinka
paikalliset pukeutuivat +25 asteen lämpötilassa farkkuihin,
nahkatakkeihin, tuulipukuihin, jotkut jopa kevyttoppatakkeihin ja
hanskoihin! Meille lämpötila oli kuitenkin lämpimintä Suomen
kesää ja vielä illallakin tarkeni aivan hyvin hihattomissa ja
shortseissa.
Mukavinta puuhaa Dalatissa lienee
vuoristoelämän ihmettely kaupungin ympäristöön tutustumalla.
Niinpä mekin otimme otimme alle skootterin 4 dollarin
päivävuokrahintaan, jolla lähdimme tukimaan ympäristöä.
Ylhäällä vuorilla maisemaa koristaa riisipeltojen sijaan mahtavat
kukkatarhat sekä mansikka- ja perunapellot. Ilmasto Dalatissa on
suotuista monien sellaisten kasvien viljelyyn jota eivät viihdy
paahtavassa helteessä. Ehdoton Dalatin erikoisuus olikin runsaat
kukka- ja vihannestorit joista sai muun muassa aivan mielettömän
suuria ja maukkaita avokadoja! Harmiksemme avokadoja oli hyödynnetty
todella niukasti ravintoloiden ruokalistoilla, joten jouduimme
tuunaamaan itse hieman aterioita torilta hakemillamme mahtavilla
avoilla, joista Suomessa saa vain haaveilla.
Moporeissulla pistäydyimme myös
yhdellä Dalatin monista vesiputoukista. Uuden-Seelannin mahtavien,
satojen vapaana virtaavien putousten jälkeen käynti rankasti
turismin käyttöön valjastetuilla putouksilla sanalla sanoen
mielenkiintoista. Kaikki alkaa siitä, että putoukselle on ensin
maksettava pääsymaksu – totta kai. Pääsymaksun jälkeen on
useita vaihtoehtoja kuinka putouksia pääsee ihmettelemään. Alas
vesiputousten juurelle voi lasketella vuoristoradalla, vesiputousten
yli pääsee kulkemaan gondolihissillä, putouksia pystyy
laskeutumaan alas kiipeilyköysien varassa ja aivan alimmille
putouksille pääsee näköalahissillä – kaikki nämä
lisämaksusta – totta kai. Päräyttävän vesiputouskokemuksesi
ohella voit myös pysähtyä kahvilaan tai ravintolaan
virkistäytymään taikka tehdä vaikka tuliaisostokset kymmenistä
alueelle levittäytyneistä myyntikojuista. Joka puolella vilisee
Kiinalaisia hienohelmoja korkokengissä (ja nyt ollaan siis keskellä
sademetsää) sekä venäläisturisteja räpsimässä valokuvia ja
vaatimassa palvelua venäjäksi – totta kai. Me valitsimme olla
joukon todelliset extreme-Ekit ja mennä putouksille kävellen! 15
minuutin pistääntyminen vesiputouksilla oli kuitenkin riittävä.
Köyhyyden kanssa kamppailevassa maassa rahaa on revittävä kaikilla
mahdollisilla tavoilla. Kivutessamme ylös jupisen pettymystäni
luonnonkauneuden pilaamisesta Jarmolle, mutta koitan niellä
ärsytykseni ja sen sijaan yrittää ymmärtää..
Massaturismikammoisia suosittelen jättämään Dalatin mainostetut
vesiputoukset välistä.
Vain rahvaat ravaa rappusia vesiputouksilla |
Nha Trang
Polkupyörä / 5 tuntia (90km) / 50 USD
Kahden päivän vuoristovisiitin
jälkeen olimme valmiit vaihtamaan jälleen maisemaa. 8kk
reissaamisen jälkeen ilmassa oli hieman reissuväsymystä kummankin
puoleta ja kaipasimme jotain uutta aktivitettia herättämään
reissuun eloa. Jarmon syntymäpäivien kunniaksi päätimmekin
päräyttää seuraavaan kohteeseen, Nha Trangiin, polkupyörillä.
Dalatin vuoristosta siis tehdään järjestettyjä pyöräretkiä
takaisin meren rantaan. Noin 50 dollarin hintaan saa kohtalaisen
tasoisen maastopyörän ja pyöräilykypärän, sekä juomavedet,
pikniklounaan, oppaan ja huoltoauton joka kuljettaa matkatavarat
seuraavaan kohteeseen sekä auttaa ongelmien ilmetessä. Emme olleet
kumpikaan harrastaneet liikuntaa käytännössä ollenkaan viimeisen
kuukauteen, mutta siitä huolimatta päätimme ottaa 90km
pyräilyretken rohkeasti vastaan. ”Mehän pyöräillään alas
vuorilta, helppoa!” - ajattelimme retkeä varatessamme. Huomma ei
tietenkään mennyt aivan niin. Matkan ensimmäisellä osuudella
ajetaan pääasiassa ylämäkeä, noustaan korkeudessa 500 metriä ja
ylitetään yksi vuoren nyppylä. Heti ensimmäisessä ylämäessä
saan muistutuksen siitä, että urheilu on todellakin viimeaikoina
”vähän jäänyt”. Matelen etana vauhtia Jarmon ja oppaan
perässä hikoillen ja puuskuttaen kuin viimeistä päivää. Noin
viidennen ylämäen kohdalla alan pelätä sydämmen pomppaamista
rinnasta ulos ja kitisen Jarmolle huonoa kuntoani.
Greisiä menoa vuoristomaisemissa |
Noin kahden tunnin mittaisen,
todellisen tuskien taipaleen jälkeen pääsemme kuin pääsemmekin
korkeimpaan pisteeseemme 1700 metriin ja edessä on matka hauskin
osuus – 28km mittainen alamäki! Lähdemme laskettelemaan mäkeä
alas ja eteen avautuu aivan mieletön näky. Vihdoinkin edessä on
sellaiset maisemat joillaseksi olimme Vietnamin kuvitelleet. Korkeita
vuoria, sademetsää, vuorien väliin laskeutuvia laaksoja ja
kymmeniä vesiputouksia. Ilmavirta kuivaa nopeasti vuodatetut
hikipisarat kun viiletämme mäkeä alas. Nautimme maisemista ja
vauhdin hurmasta, väistelemme ohi kaahaavia mopoja, autoja ja
busseja pysähtyen välillä tykittämään kuvia. 28km jää taakse
vain vajaassa tunnissa jonka jälkeen on edessä pikniklounas ennen
saapumista Nha Trangiin. Pyöräily alas vuorilta oli ehdottomasti
tähän astisen Vietnamin reissun kohokohta. Väsyneinä, mutta
jälleen reissuintoa täynnä suuntaamme vielä kolmeruokalajin
synttäri-illalliselle Nha Trangin yöhön.
Nha Trangista on
kasvanut vajaan parinkymmenen vuoden aikana suurin Vietnamin
rantalomakohteista. Jarmon isä oli vieraillut kaupungissa vuonna
1999 ja kertoi paikan olleen tuolloin vain pieni rantakylä, jossa ei
ollut vielä juuri mitään. Nyt paikalla seisoo aivan mielettömiä
hotellikomplekseja, kymmeniä, ellei jopa satoja kahviloita,
ravintoloita ja juottoloita ja lähisaaret on valjastettu snorklaus
ja sukellusretkille, sekä saarihyppelyille. Tiesimme tämän jo
ennen kaupunkiin saapumista kun Uudesta-Seelannista tuttu
vuokraisäntämme, bilehirmu ja ikinuori Cake oli vieraillut
kaupungissa vain pari viikkoa aiemmin ja syttynyt paikasta täysillä.
Caken hehkutuksen jälkeen osasimme ounastella ettemme viihtyisi
kaupungissa pitkään ja olimme oikeassa. Itse etsimme tässä
vaiheessa matkaa jotain chillimpää joten päätimme olla antamatta
Nha Trangille mahdollisuutta ja jatkoimme matkaa jo heti seuraavana
iltana.
Hoi An
Yöbussi / 12t / 12
USD
Nha Trangista
jatkoimme matkaa Hoi An -nimiseen kaupunkiin, joka oli taas aivan
erilainen kuin aiemmat Vietnamin matkakohteemme. Kaupungin
ykkösnähtävyys on vanhakaupungin osa joka on julistettu yhdeksi
Unescon maailmanperintö kohteeksi. Vanhankaupungin kapeita katuja
reunustaa hyvin säilyneet vanhat rakennukset, jotka kuhisevat
kahviloita, ravintoloita, käsityöputiikkeja, taidegallerioita,
matkamuistomyymälöitä sekä räätäleitä. Räätälit ovatkin
yksi Hoi Anin ylpeys ja useimmat turistit lähtevät kotiin
mittatilaustyönä hävyttömän halpaan hintaan valmistettu laadukas
silkkipuku tai iltamekko laukussaan. Eihän se ole Aasian matka eikä
mikään, jos ei kotiin viemisinä ole jotain tilaustyönä, juuri
sinun mitoille valmistettua, tyygiä. En siis itsekään malttanut
vastustaa houkutusta ja rinkan sisältöä täydentääkin Hoi Anista
eteenpäin kukkakuosisesta puuvillasta valmistettu kotelomekko
loppukesän tansseja silmällä pitäen.
Hoi Anissa päivän
saa helposti kulutettua kiertelemällä vanhan kaupungin katuja sekä
viilentämällä olotilaa aika-ajoin Vietnamin halvimmalla oluella,
Bia Hoilla, joka on siis hanaolutta joka kustantaa 4000 dongia eli
noin 0,20 dollarisenttiä tuoppi. Aluksi epäilimme oluen
alkoholipitoisuutta huokean hinnan vuoksi, mutta Jarmon suorittaman
eksperimentin jälkeen voimme todeta bissen olevan ihan ehtoa kamaa
vaikka hivenen kotikaljan makua onkin havaittavissa.
![]() |
Räätälillä |
Toisena päivänä
otimme jälleen skootterin alle ja suuntasimme kohti viereistä
kylää, Danangia. Pettymykseksemme matkalla Hoi Anista Danangiin
maisemat ovat suorastaan kamalat. Danang on luultavasti yksi
Vietnamin nousevista rantalomakohteista sillä kaupunkia koristaa
tällä hetkellä useat rakennustyömaat ja kuvat huikeista
lomakyläsuunnitelmista. Metsää on kaadettu sumeilematta ja vaikka
mitään ei vielä olisikaan rakenteilla, kunhan ollaan kaadettu puut
ja sotkettu. Jatkamme matkaa pysähtymättä ohi kaupungin niemeen,
josta löydämme pienen hiekkatien rannalle. Olimme varustautuneet
retkeen ottamalla snorkkelit matkaan sillä olimme kuulleet, että
Danangissa saattaisi löytyä hyvää snorklausta aivan
merenrannasta. Jatkamme matkaa hiekkatien päähän jossa meitä
odottaa kolme kundia ja pieni parkkipaikka. Miesten ymmärtämää
muutamaa englannin kielen sanaa elekielellä täydentäen saamme
selvitettyä, että kundit voisivat vahtia pyörää sillä aikaa kun
olemme rannalla 5000 dongin hintaan (0,25 dollaria, ei neuvottelun
varaa). Ryöstöhinnasta huolimatta vedämme skootterin parkkiin ja
suuntaamme kohti rantaa. Alas päästyämme edessä odottaa yllättävä
näky. Rantaan on rakennettu useita patioita jotka ovat täynnä
Vietnamilaisia perheitä viettämässä lauantaipiknikiä
merenrannalla. Ranta on hyvännäköistä kivikkoa ja vesi
suhteellisen kirkasta joten vedämme snorkkelit päähän ja lähdemme
katsastamaan mitä veden alta löytyy. Iloiseksi yllätykseksemme
veden alta paljastuu värikästä korallia ja hyvä valikoima pienia
värikkäitä kaloja. Hymyilemme kilpaa paikallisten kanssa sillä
yhteistä kieltä ei löydy. Se lienee tulee kuitenkin selväksi,
että olimme iloisia löytäessämme mahtavan snorkaluspaikan jota
paikalliset ylpeänä meille esittelivät. Snorkluspaikan löytäminen
korvasi ehdottomasti maisemien aiheuttaman pettymyksen ja suuntasimme
hyvillä mielin takaisin Hoi Aniin.
Hanoi
Juna / 19t / 32 USD
Jostain syystä
Vietnami ei ollut saanut meistä kumpaakaan oikein syttymään vaikka
matkaa oltiin jo taitettu maan halki reilu tuhat kilometriä.
Päätimmekin skipata muutaman aiemmin alustavasti suunnitellun
stopin välistä ja jatkaa matkaa Hoi Anista suoraan pääkaupunki
Hanoihin. Bussimatkustamiseen semikyllästyneinä päätimme kokeille
vaihtelun vuoksi junalla matkustamista. Varatessamme lippuja
edellisenä iltana, makuupaikat 19 tuntia kestävälle junamatkalle
oli tottakai loppuunmyyty ja joiduimme tyytymään istumapaikkoihin.
Junasta löytyy siis neljänlaisia paikkoja joilla kullakin on oma
hintansa. Halvimmalla lipulla saa paikan ainoastaan tuulettimella
varustetusta vaunusta puisella penkillä. Kakkoskasti matkustaa
ilmastoidussa vaunussa pehmeällä istuimella kun taas mukavuuden
haluinen voi lunastaa itselleen sängyn kuuden hengen hytistä.
Paikallisille hillopäälliköille sekä länkkäreille on tarjolla
luksus neljän hengen hyttejä mukavilla sängyillä ja isommalla
ikkunalla.
![]() |
Kehitysehdotus VR:lle, ruokaa halpaan hintaan paikalle tarjoiltuna |
![]() |
VR - Vietnam Railways |
Kakarakulmaus
Alkumatka meni
mukavasti nauttien junan vaunuissa kiertävien ruokakojujen antimista
joissa tarjolla on mm. kanaa riisillä ja muita hieman mystisiä
safkoja, limua, bisseä ja naksuja. Illasta saimme villittyä junan
lapset Jarmon Mac Book Pron Photo Booth -ohjelmalla niin, että
saimme tehdä ihan tosissamme töitä että saimme kakarat tunnin
riehumisen jälkeen rauhoittumaan. Kymmenen tunnin kohdalla takapuoli
alkoi puutumaan ja viimeiset neljä tuntia aamuyöstä olikin 193cm
pitkälle Jarmolle, kiinalaisille mitoitetussa penkissä yhtä
tuskaa. Maisemista emme paljon tiedä sillä emme tietenkään
saaneet paikkoja merenrannan puolelta. Kirjataan junamatka
paikallisen rahvaan kanssa kokemusten joukkoon, mutta suosittelemme
kuitenkin muita reissuruunia varaamaan liput ajoissa, makuuvaunusta
merenrannan puolelta!
![]() |
Toisenlainen turistikierros Hanoissa. |
![]() |
Terkkuja Lunalle! |
![]() |
Mitä sä et Vietnamissa saa kadulta, sitä sä et tartte |
Grande turistit! |
Muutaman Hanoissa
vietetyn huilipäivän jälkeen päätimme tehdä vielä yhden pienen
retken Halong Bayhin jota monet matkalla tapaamamme travellerit
kehuivat Vietnamin matkansa kohokohdaksi. Hanlong Bay (Halongin
lahti) on siis kalkkikivisaarista (limestone islands) koostuva
saariryhmä pohjoisella Kiinan merellä. Esiintymä on harvinainen
jopa maailman mittapuulla ja myös tämä maisema on valittu yhdeksi
Unescon maailmanperintökohteista. Halong Bayhin tehdään päivittäin
lukuisia retkiä Hanoista. Retket etenevät ensin Bussilla Hanoista
Halong Bay Cityyn josta turistit hyppäävät rahapussin paksuuden
mukaan erilaisiin paatteihin joilla matka jatkuu 1-3 päiväksi
Halong Bayn jylhiin maisemiin. Budjettitravellerille huokeampi
vaihtoehto on ottaa bussi ensin Hanoista Haiphongiin, Haiphongista
venekyyti Cat Ba -nimiselle saarelle ja satamasta bussi edelleen Cat
Ban kylään, josta järjestetään myös 1-3 päivän retkiä Halong
Bayhin. Hoang Long -niminen bussiyhtiö myy bussi-vene-bussi
yhdistelmälippuja Yuong Yenin bussi asemalta Hanoista ja lippu
kustantaa 240 000 dongia (12 dollaria). Myös matkatoimistot sekä
hotellit ja hostellit myyvät lippuja, jolloin lipun hintaan sisältyy
1-2dollarin välityspalkkio paikasta riippuen. Ainakin näin off
seasonilla paikan bussissa olisi saanut lunastettua ennen bussiin
nousemista, mutta high seasonilla lippu lienee kuitenkin viisainta
lunastaa etukäteen. Päivänretki Cat Balta Halong Bayhin kustantaa
21 dollaria joka oli ainakin allekirjoittaneiden mielestä hintansa
väärti. Hintaan kuuluu runsas buffeelounas ja pienen verkkaisesti
etenevän paatin katolla on mukava loikoilla ja ihastella maisemia.
Matkalla myös pysähdytään kajakoimaan mystisissä laguuneissa ja
luolissa sekä ihmettelemään apinoita Monkey Islandille.
Risteilyä Halong Bayllä |
Kajakointia Halong Bayllä |
![]() |
Chillausta Halong Bayllä |
Retken jälkeisenä
päivänä kiipesimme vielä Cat Ba -saarella sijaitsevan Fort Canon
kukkulan huipulle kello 5:00 aamulla ihastelemaan auringonnousua Lan
Ha Bayn yllä, joka oli todellakin näkemisen arvoinen. Suosittelen
lämpimästi kaikille Cat Ban kävijöille siitäkin huolimatta, että
kyllä, myös tälle kukkulalle päästäkseen täytyy maksaa
pääsymaksu 50 000 dongia eli 2,5 dollaria. Hanlog Bay -retken
jälkeen olimme valmiit jättämään hyvästit hektiselle
Vietnamille, sen jylhille vuoristomaisemille ja turkooseille
rannoille, mutta ennen kaikkea lukuisille ukottajille, järkyttävälle
ruuhkalle, jatkuvalle töötötykselle, yötä päivää jatkuvalle
metelille, sekä roskaisille tienvarsille ja suuntaamaan kohti
chillaajien paratiisia Laosia!
Hanoissa
keskityimme lähinnä lepäilyyn sekä minun pahasti käsistä
lähteneeseen tuliais-shoppailuun. Hanoin ehdottomasti parasta antia
oli kuitenkin kadun varresta bongattu BBQ-katukoju josta nautimme 10
dollarilla lohi-, katkarapu-, kana-, porsas-, nauta ja
sammakkovartaita, sekä tuoreita grillattuja vihanneksia Hanoi oluen
kera! Tätä ei sovi kenenkään Hanoissa kävijän missata!
Tarkemmat kordinaatit mestoille jaetaan pyynnöstä!
Sammakko oli hyvää |
Loooooistava postaus Veera :)
VastaaPoistaerittäin mukava oli lukee kahvin kera , samaistuin heti teijän ilmastoon, kun tääl officella toista viikkoa putkeen ilmanvaihto hajalla ja sisällä 33c lämmintä. Kyllä Suomessakin on jopa helteet... :P
Erinomaista reissun jatkoa !
Teme