sunnuntai 2. kesäkuuta 2013

Budjettimatkailu Kaakkois-Aasiassa


En ollut ennen tätä matkaa käynyt Kaakkois-Aasiassa, mutta olin kuullut kymmenien matkailijoiden kokemuksia, joista poikkeuksetta kaikki painottivat huikean halpaa hintatasoa. Oli siis helpottavaa lähteä Uuden-Seelannin lähes Suomen hintatasosta halpamatkailemaan, varsinkin kun loppumatkasta kassavaratkin alkavat olla suhteellisen vähissä. Olimme tietenkin suunnitelleet koko maailmanmatkamme niin, että aluksi mennään kalliimpiin maihin Väli-Amerikkaan, Jenkkeihin ja Uuteen-Seelantiin, jotta hintataso ei pääse yllättämään budjettia matkan loppuvaiheilla.

Nyt kun olemme käyneet muutaman päivän Hong Kongissa, muutaman päivän Thaimaassa Bangkokissa, kaksi viikkoa ympäri Kambodzan nähtävyyksiä ja matkustaneet pari viikkoa Vietnamin läpi, niin voi jo vähän summailla menoja. Kaakkois-Aasian halpuus ei olekaan niin yksioikoista, kuin olin alun perin kuvitellut.

Varatessamme hostellin Bangkokiin, hostellin nettisivuilla kerrottiin että taksi lentokentältä hostellille ei pitäisi maksaa yli 10 € (400 Baht). Suositus oli, että kuskin kanssa pitäisi sopia hinta etukäteen muuten hinta voi nousta yli 10 euron. Mutta eihän 10 € noin tunnin taksimatkasta kuulosta pahalle hinnalle? Ainakin Helsingissä pelkkä taksin oven avaus maksaa 8 € ja penkille istuttua mittarissa on jo kymppi. Hostellin sivun alareunaan oli myös kirjoitettu että hostelli sijaitsee Bangkokin keskustan juna-aseman läheisyydessä ja kentältä pääsee suoraan paikallisjunan kyytiin. Kun saavuimme Bangkokin Don Muangin lentokentälle päivällä ja kiirettä ei ollut, päätimme kokeilla junaa. Junalle oli selkeät opasteet ja noin 5 minuutin kävelymatka. Tuona aikana saimme kymmeniä ”huikeita” taksitarjouksia ja osa sanoi, ettei junat edes kulje ja vaikka kulkisi, niin sillä ei kannattaisi missään nimessä kuitenkaan mennä. Juna-asema löytyi helposti ja lippuluukulla auttavasti englantia puhuva rouva osasi myydä meille oikeat liput. Liput maksoivat 0,13 € (5 Baht) kappale, juna tuli hetken päästä ja tunnin päästä olimme hostellilla. Vaikka taksimatka oli lähtökohtaisesti aika halpa (5 € / henkilö), niin pienellä vaivalla pystyi matkan hinnan saamaan vielä 40 kertaa halvemmalla. Samantyyppisistä pienistä säästöistä muodostuu oikeasti pienten kulujen matkailu Aasiassa.

Kaikki tuntuu olevan Suomeen verrattuna ”käsittämättömän” halpaa ja myyjiä, tyrkyttäjiä ja kerjääjiä on koko ajan ympärillä ja polttavassa helteessä pullovettä, kolaa ja bisseä kuluu päivän mittaan yllättävän paljon, myös paksut rahaniput laihtuvat nopeasti. Kaakkois-Aasian maat poikkeavat toisistaan hintatasoiltaan, mutta oivallinen esimerkkitapaus on Kambodza, jossa kantapään kautta opitut säästövinkit on syytä jakaa.

Jos Kambodzasalainen "Iloinen ruoka" maistuu,
niin halpaa näyttäisi olevan. Turistipaikoissa hinnat on
aina dollareina!


Kambodzan virallinen valuutta on Riel, mutta jenkkidollari on erittäin käytetty, varsinkin turistien keskuudessa. Kun matkasimme Thaimaasta Kambodzaan, rajalla neuvonut kaveri kertoi, että dollareilla maksettaessa kaikki on useimmiten kalliimpaa kuin paikallisvaluutalla maksettuna ja että Kambodzassa on vain muutamia pankkiautomaatteja, joissa ulkomaalaiset voivat nostaa paikallista valuuttaa (rielejä). Rajalla olisi yksi pankkiautomaatti, josta saisi rielejä ja niitä kannattaisi nostaa koko matkan ajaksi. Ajattelimme tuolloin kaverin olevan vedättäjä, joka haluaisi kopioida korttimme, mutta jälkeenpäin totesimme kaverin olleen täysin oikeassa, sillä tämän jälkeen kaikissa automaateissa oli vain dollareita tarjolla.

Yhtä euroa vastaa noin 5000 Rieliä ja yhtä US dollaria 4000 Rieliä. Useimmat ostokset tehdään katukaupoissa, joiden tuotteissa ei ole hintalappuja ja hinnat määräytyy ihon vaaleuden ja rusketusraitojen mukaan. Jos maksuvälineenä on dollareita, niin 1,5L vesipullo, kokis tai bisse maksaa lähes poikkeuksetta yhden dollarin, mutta jos maksuvälineenä on Rielejä, hinta on useimmiten 2000 Rieliä, eli 0,5 dollaria! Jos haluaa pienissä ostoksissa vedättää hintaa alas, mutta ei ole paikallisvaluuttaa, niin kysymällä hintaa rieleissä ja tämän jälkeen tarjoamalla maksuvälineenä dollarin seteliä, saa useimmiten 2000 Rieliä takaisin. Toisinaan hinta saattaa dollareita esittäessä pompsahtaa yllättäen kuitenkin ylöspäin ja silloin ”rikkaan” turistin on tyydyttävä kohtaloonsa maksaa tuplahinta.

Banaaneita myynnissä Hanoin katukuvassa

Vaatteita kaupan Hanoin katukuvassa


Tinkiminen kuuluu myös Kaakkois-Aasian matkailuun ja kaikesta voi ja kannattaa yrittää tinkiä. Saigonissa Burger Kingin kassalla tinkiminen ei kuitenkaan onnistunut, mutta Kambodzalaisen poliisin kanssa onnistuimme tinkimään sakot viiteen dollariin, lähtöhinnan ollessa 50 dollaria. Tinkimisessä täytyy kuitenkin muistaa se, ettei mitään saa ilmaiseksi ja esimerkiksi polttoaine maksaa Aasiassakin yllättävän paljon (mm. Kambodzassa 1 € / litra) ja tällä esimerkiksi Tuk Tuk -kuskit usein hintojaan perustelevat.

Kambodzassa katukioskista saa halvempaa "kotipolttoista" polttoainetta.
Huolto-asemilla litra bensaa maksaa yhden euron ja kadulla hieman vähemmän.


Ensimmäiset mahtavat viikot Kambodzassa vietimme lomalaisten Tiinan ja Keijon kanssa (Veeran äiti ja isä) ja heidän lähdettyään päätimme asettaa oman budjettimme hieman sniiduilevampaan suuntaan, mutta ei kuitenkaan liian tiukalle.

Alla on esimerkkejä millaisia summia olemme käyttäneet asumiseen, syömiseen ja matkustamiseen, jotka ovat reissaajan pakolliset ja suurimmat kulut. Näistä tinkimällä syntyy myös suurimmat säästöt.

Asuminen (n. 4 € / henkilö / yö)
Suosimme hostelleja (yhteismajoituksia) ja guest houseja, mutta usein hotelleissakin on halpoja diilejä. Toisinaan kahdeksalla eurolla saa ilmastoidun huoneen pienellä aamupalalla ja toisinaan joutuu tyytymään tuulettimella varustettuun huoneeseen, jossa lämpöä ja tunnelmaa riittää. Torakat, pienet liskot ja kadun tai alakerran baarin äänet ovat yleisesti kuuluneet vakiovarusteena jokaiseen huoneeseen.

Kun saapuu uuteen paikkaan maateitse, niin heti kulkuvälineestä ulos astuttaessa on usean hotellin henkilökunta vastassa tarjoamassa huonettaan, ja vähintään viisi taksikuskia vetämässä hihasta ja tarjoamassa kyytiä paikkakunnan ”halvimpaan” mutta ”parhaaseen” hotelliin. Usein olemme saaneet kohtuullisen diilin heti näiltä huutelijoilta, mutta joskus olemme heittäneet kamat selkään ja etsineet paikan omin päin.

Kallein yöpyminen: Hong Kong (23 € / yö)
Halvin yöpyminen: Vietnam / Ho Chi Minh City (3 € / yö)

Hostelli Thaimaan Bangkokissa 7 € / henkilö / yö

Guest House Vietnamin Mui Ne:ssa 4 € / yö / henkilö


Syöminen (aamupala + lounas + illallinen = 10...15 € / henkilö / päivä)
Kaakkois-Aasian majoituksissa ei juuri missään ole ollut omaa keittiötä, jossa voisi tehdä itse ruokaa. Ruokakauppoja on myös harvassa ja olemmekin ihmetelleet mistä paikalliset hankkivat riisinsä ja jauhelihansa. Sen sijaan kadut ovat joka paikassa ja kaikkiin kellonaikoihin täynnä kioskeja ja kojuja, joista saa kalapuuroa, hedelmiä, limua, bisseä, keitettyä koiranjalkaa, lettuja, pringleseitä ja vaikka täytettyjä patonkeja huokeaan hintaan. Myös ravintolat palvelevat hyvin ja olemme toistaiseksi ottaneet aamupalan, lounaan ja illallisen paikallisravintoloista ja täydentäneet päivän syömisiä kojuista. Kevyen aamupalan saa parilla eurolla, lounaan 3-4 eurolla ja reilun illallisen juomineen 4-5 eurolla. Kun söimme kahden ruokalajin illallisen nelistään Kambodzassa ja otimme olutta ja potun viiniä pöytään, niin lasku oli neljältä noin 20 – 25 euroa. Hetki sitten tulimme illalliselta, jonka nautimme Vietnamin Hanoissa, suoraan kadulle asennetusta grillistä. Maistelimme vaatimattomasti, karppaajien tapaan, grillattua lohta, katkarapuja, kanaa, possua, nautaa, maissia ja sammakkoa. Kun vielä ruokajuomana oli Hanoi -olutta, niin loppusummaksi tuli yhteensä kahdelta 10 €.

Kallein illallinen: Vietnam, Hanoi, kanapizza ja olut (8 €)
Halvin illallinen: Vietnam, Hoi An, paistettu riisi kasviksilla + vesi 1,0 €
Halvin länkkäriateria: Hong Kong, Big Mac ateria (2,0 €)

Kallein olut baarissa: Kambodza (1,6 € pullo)
Halvin olut baarissa: Vietnam (0,2 € / tuoppi)



Neljän hengen illallinen Kambodzan Sihanoukvillessä yhteensä 25 €

Katugrilli Vietnamin Hanoissa

Katugrillin tarjontaa Vietnamin Hanoissa. Koko ateria 10 € kahdelta 
Huomatkaa kuvan yläreunan sammakon Tememäiset pohkeet, jotka oli kaverin 
reisien lisäksi tuhtia tavaraa!


Liikkuminen (yöbussi nukkumapaikoilla 8-15 € / henkilö, Tuk Tuk 8-15 € / päivä, mopon vuokraus 3,8 € / vuorokausi)
Olemme käyttäneet lyhyissä etapeissa Tuk Tukkeja, mopoja ja takseja ja pidemmissä matkoissa ilmastoituja turistibusseja, jotta seuraavaa päivää ei tarvitse tuhlata lepäämiseen. Turisti-infoja ja matkatoimistoja on turistikohteet täynnä ja useimmiten myös kaikki hotellitkin diilaavat bussilippuja. Lippujen hinnoista voi useimmiten tinkiä ja 10h bussimatkasta olemme maksaneet maasta riippuen kolmesta kahdeksaan euroa (hintoihin sisältyy aina haku hotellilta). Yöbussit ovat osoittautuneet hyväksi vaihtoehdoksi kulkea pidempi matka, sillä ne ovat sängyntapaisilla tuoleilla varustettuja. Tosin itselläni (192cm) on ollut hieman vaikeuksia mahtua kyseisiin nukkumalaitoksiin, varsinkin jos saa paikan vettä tiputtavan ilmastointikoneen alta. Mutta paremmin niissä nukkuu kuin istumabusseissa ja vaikka ovat kalliimpia, niin säästäähän siinä yhden yön majoituskulut. Yleensä kaikki matkat on mahdollista taittaa myös valtion paikallisilla kulkuneuvoilla ja silloin hinnan voi jakaa kymmenellä ja matka-ajan kertoa kahdella. Junalla ollaan matkustettu Bangkokin jälkeen vain Vietnamissa ja täällä hinta oli päinvastainen suhteessa Thaimaaseen. 19 tunnin junamatka normaaleilla istumapaikoilla maksoi 25 €, kun saman matkan olisi taittanut bussilla 15 eurolla. Valitsimme junamatkan kokemuksen vuoksi ja mikäs siinä riisikanaa syödessä, kaljaa juodessa, karaokevideoita katsellessa ja Vietnamilaisten lapsien kanssa leikkiessä.

Kallein matka: 90km polkupyörämatka Dalat - Nha Trang (38 € / henkilö).
Kallein taksimatka: Vietnam, 500m taksimatka 4 €, kun luulimme tinkineemme hyvän hinnan, emmekä tienneet kuinka pitkä matka hostellille oli.

Halvin matka: Vietnam, Bangkok, 1h junamatka lentokentältä keskustaan (0,13 €)

13h nukkumabussilla Kambodzasta Vietnamiin (16 €)


Asumisen, syömisen ja liikkumisen lisäksi reissaaja haluaa tietysti nähdä ja kokea mahdollisimman paljon ja silloin on taas säästön tai tuhlailun paikka. Jos haluaa nähdä nähtävyyksiä, niin niistä pitää toki maksaa, joko johdetun retken tai pääsylipun muodossa. Lähes kaikki TV:stä tai matkailukirjoista tutut paikat on jo valjastettu turismille ja kun luulet pääseväsi tutkimaan salaisia mystisiä temppeleitä yksinäsi, niin paikanpäällä odottaa yleensä lipunmyyjä ja pari sataa muuta turistia kamerat kaulassaan. Hinnat eivät kuitenkaan ole pahoja, useimmiten kansallismuseoihin pääsee eurolla tai parilla ja maailmanluokan nähtävyyksien katsomiseen (esim Angor Wat) riittää 5-25 €.

Koko päivän risteily + kajakointi, Vietnam - Halong Bay (16 € / henkilö)


Kuten Madventureskin on kirjassaan todennut, ”Off the beaten track” -maininta Lonely Planetissa ei paljon auta, jos kirjoja myydään miljoona vuosittain. Itse olemme nauttineet eniten omista pienistä seikkailuista, kuin Lonely Planetin nähtävyyksien jahtaamisesta. On paljon kiehtovampaa ajautua moporetkellä snorklaamaan Vietnamilaisen perheen kanssa tai miettiä voiko viidakon keskeltä paljastuneessa laguunissa uida turvallisesti, kuin nähdä maailman isoin kivi kalliin oppaan vetäessä joukkoa jäätävällä vauhdilla. Monesti retket ovat kuitenkin ainoa vaihtoehto nähdä ja kokea ja useimmiten rahalleen saa myös hyvää vastinetta. Retkien hintoja kannattaa aina kysyä muutamasta paikasta, jotta saa hintatason tietoon ja tinkiminen kannattaa aina. Ja mainittakoon, että Lonely Planet - Southeast Asia on a shoestring on meilläkin lähes päivittäisessä käytössä, sillä se tarjoaa arvokasta perustietoa kaikista matkaamistamme maista.

30 kg riisisäkin ja juomaveden hankinta ja toimitus Kambodzassa sijaitsevan kelluvan kylän koululle (30 €). Hommasta jäi hieman epäselväksi, että tulimmeko huijatuksi vai ei mutta ihan hyvä fiilis jäi.


Budjetin suhteen oma henkilökohtainen vinkkini on se, että menkää fiiliksen ja rahatilanteen mukaan. Jos budjetti ei ole hirvittävän tiukka, niin miksi mennä vaikeimman mukaan liikennevälineissä ja kärsiä huonoissa asumisoloissa? Jos taas haluaa reissata ja vetää pienimmällä mahdollisella budjetilla, niin silloin pitää nähdä hieman enemmän vaivaa paikaillisliikenteen opetteluun, nukkua aina halvimmassa majoituksessa kauempana keskustoista ja vuokrata fillari mopon sijaan. Vaikka budjetti olisi väljempikin, niin välillä kannattaa kokeilla halvempia keinoja viettää öitä, ruokailla tai vaihtaa maisemaa. On kuitenkin pidettävä huoli, ettei sniiduilu lähde kasistä. Joskus törmää reissaajiin, jotka yrittävät aina päästä halvemmalla kuin kaverit. Edetään teltta rinkkaan ripustettuna, ei pestä vaatteita ja nostetaan hirvittävä haloo, jos paikallisesta oluesta joutuu pulittamaan eteen tarjoiltuna yli puoli euroa. Olemme tavanneet esimerkiksi Saksalaisen maailmanmatkaajan, joka valitti ravintolassa ettei annoksessa ollut yhtä monta siivua kanaa, kuin menussa olevassa kuvassa luvattiin. Olihan aterialla kuitenkin hintaa noin 1,5 euroa.

Puolen päivän kaupunkikierros Jape Laineen opastamana (0 €)


Oma budjettimme Kaakkois-Aasiaan on suhteellisen väljä ja olemme varanneet maksimissaan 1000 € / kuukausi / henkilö. Tämä mahdollistaa sen, että voi tehdä myös hieman hankintoja ja retkiä ja liikkua aika paljon ja ripeästi. Tällä hetkellä keskikulutus on ollut reilusti alle budjetin ja voisin väittää että viidellä sadalla eurolla pärjäisi kuukaudessa.

Ja todetaan nyt itsekin, onhan täällä halpaa!!

1 kommentti:

  1. Suomalainen majatalo Filippiinien Davaossa.
    Tervetuloa!

    terhoguesthouse.esy.es

    VastaaPoista