Kuluneena
viikkona saatiin yllättävän paljon aikaan. Hoidettiin veronumerot,
pankkitilit, puhelinliittymät, ostettiin AUTO ja lähdettiin tien
päälle! Enää ei olla kodittomia, pelkästään työttömiä..
Oltiin
jo päätetty ennen Uuteen-Seelantiin tuloa hankkia täällä auto,
kun ollaan maassa pitkään ja halutaan nähdä paikkoja
bussireittejä syvemmälle. Oltiin jo aikaisemmin katseltu hieman
maan tarjontaa, mutta vasta Aucklandissa homma alkoi selkiämään.
Autoja on myynnissä paljon ja budjettiauton saa hintaan 1000€ -
4000€. Henkilöautot on kaikista halvimpia ja niissä tarjonta on
monipuolista. Me etsimme autoa hintaluokasta alle 2500€, jossa
voisi tarvittaessa myös nukkua ja jopa asustella. Pakettiauto oli
siis tavoitteena. Valmiiksi travelleriautoiksi muutettuja
pakettiautoja löytyy markkinoilta yllättävän paljon. Toyota
Hiace, Liteace, Townace, Estima...Nissan Serena, Caravan... Yleensä
etupenkki on normaali ja konttiin on rakennettu sänky ja peräoven
avaamalla pääsee käsiksi keitto-osastoon, joka voi sisältää
hyllyjä, kaappeja, kaasulieden jne.
Uudessa-Seelannissa
autot pitää katsastaa 6kk välein ja läpäisystä saa Warrant Of
Fitness (WOF) -tarran ikkunaan. Tämän lisäksi auto pitää
rekisteröidä postissa. Jos omistaa dieselkäyttöisen auton,
siihen pitää maksaa dieselveroa mallista riippuen n. 29€ /
1000km. Litra bensaa maksaa n. 1,3€ ja litra dieseliä n. 1,0€.
Seurasimme
autotarjontaa pari päivää backpakkereiden keskustelufoorumilta
http://www.gumtree.co.nz ja
kävimme katsomassa autoja Aucklandin Backpackers Car Marketissa.
Perjantaiksi olimme sopineet yhden tapaamisen ja olimme menossa
katsomaan vuoden 1996 Toyota Estimaa, jonka hinta oli 2300 €
kieppeillä. Perjantai-aamuna Veera herätti 08:30 aikoihin lauseella
”löysin meille auton”. Nettiin oli torstai-iltana ilmestynyt
kuningas-travelleriauto suoraan kultaiselta kahdeksankymmentäluvulta:
vm. 1980 Mitsubishi L300, jossa hinta ja speksit olivat kohdallaan.
Olin välittömästi myyty ja tuntia myöhemmin omistaja nouti meidät
koeajolle Hostellin pihalta.
Koeajo
tuntemattomalla autolla, tuntemattomalla seudulla ja vielä
vasemmanpuoleisessa liikenteessä oli mitä mielenkiintoisin mutta
lopputuloksena teimme kaupat. Auton speksit alla:
merkki
ja malli: Mitsubishi L300
vuosimalli: 1980
moottori: 1,8L
bensiinimoottori / teho tuntematon
kilometrit: myyjän
mukaan 150tkm mutta todellisuudessa tuntematon määrä
katsastettu: lokakuussa
2012 / seuraava katsastus huhtikuussa 2013
rekisteröinti: voimassa
31.1.2013 asti, jonka jälkeen pitää maksaa lisää
rekisteröintikuukausia
omistajien
määrä: Kaksi.
Myyjän (John) vaimon perhe ja myyntihetkellä John
auton
nimi: John
makuuhuone: kyllä
keittiö: kyllä (posliiniastiat, leikkuulauta, kokkiveisti, kaasupullo+poltin, kattila, pannu)
säilytystilaa: kyllä
alkuperäisosia: kaikki
museorekisterissä: kyllä
hinta: 1800
€
Saanko esitellä: John!
John takaa
Keittiö ja kaapisto
Makuuhuone ja keittiö sen takana
Kaikki alkuperäistä nahkapenkit, nahkaverhoilu
Niin tiedä sitten paljonko autolla on ajettu
kun ei näy kuin kymmenettuhannet.
15700km oli mittarissa ostohetkellä.
Perjantaina kauppojen jälkeen käytiin vaihdattamassa Johniin öljyt ja öljyn- ja ilmansuodattimet. Tämän jälkeen haettiin halpahallista uudet IHANAT (Veeran lisäys) lakanat, tyynyt ja peitot.
Tuhannen
kilometrin ja ensimmäisen autossa vietetyn pitkän viikonlopun
jälkeen edelleen hyvä meininki ja ehdittiin käydä Uuden-Seelannin
pohjoisimmassa kohdassa Cape Reingassa haikkaamassa ja ihastelemassa
maisemia ympäriinsä. Täällä autolla ajaminen on kyllä mukavaa hommaa ja
saa paahtaa ihan vapaasti, kun yleisrajoitus tuntuu oleman 100km/h.
Tosin Johnilla keskinopeus on syytä pitää kuudenkympin
hujakkeilla, niin pysyy tärinät kohtuullisina, kone vauhdissa mukana ja näkeehän siinä
enemmän maisemiakin.
Edellisessä blogauksessa mainitut Telecomin puhelinliittymät on olleet pienehkö pettumys, sillä Aucklandista ulos ajettaessa kentät kuuluvuus hävisi molemmilta, eivätkä ole palanneet tähän päivään mennessä. Huomenissa saattaa joutua käydä kysymässä, että olisko operaattorilla esittää kuuluvuuskarttaa. Voihan myös olla, että täällä on pääkaupungissa 3G-verkko ja muualla jokin mystinen taajuusalue, jota suomalaiset puhelinlaitteet eivät ymmärrä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti