Bocas del Torosta voi ostaa
vene-bussilippupaketin suoraan Panama Cityyn hintaan 33 dollaria.
Bussit ovat yleensä täynnä, joten lippu kannattaa lunastaa
pari-kolme päivää ennen aiottua matkustuspäivää. Vene vie
saarelta ensin Changuinolaan (lähtee klo 17:00), josta on
järjestetty taksikyyti bussiasemalle (kuuluu hintaan).
Changuinolasta matka jatkuu yöbussilla Panama Cityyn n. klo 18:30,
perillä n. 4:00 yöllä. Bussiterminaalista pääsee jatkamaan
matkaa majapaikkaan helposti taksilla. Taksi Casco Viejoon maksoi
neljältä henkilöltä 8 dollaria.
Panaman Cityä kutsutaan Väli-Amerikan
pääkaupungiksi ja yömaisemaa valaisevat korkeimmillaan 200:aan metriin
kohoavat pilvenpiirtäjät. Vajaan miljoonan asukkaan metropolissa
ehdoton ykkösnähtävyys on massiivinen Panaman kanava ja sen lisäksi colonian aikanen vanha kaupunginosa Casco Viejo. Muuten kaupungissa
ei ravintoloiden ja yöelämän lisäksi ole juurikaan erikoista
nähtävää tai tehtävää ja useille turisteille Panama City onkin
suosittu shoppailukohde. Suurissa ostoskeskuksissa hinnat näyttivät
nopealla vilkaisulla lähentelevän Euroopan hintoja, paikallisten
suosimissa ”ostoskeskuksissa” esimerkiksi Casco Viejossa hinnat
ovat sen sijaan huokeammat. Guccia tai Louis Vuittonia on näiltä
mestoilta turha lähteä metsästämään, mutta sen sijaan
esimerkiski paikallisia käsitöitä ja herkkuja on tarjolla
runsaasti.
Itse päädyimme viettämään Panama
Cityssä kaksi päivää, joka oli mielestämme erittäin riittävä.
Ensimmäienä päivänä kävimme kääntymässä ostoskeskuksessa
ydinkeskustassa, tutustuimme Casco Viejoon ja eksyimme
strippibaariin. Panama Cityssä kävijöitä kehoitan ehdottomasti
käymään vanhassa kaupungissa. Kapeita katuja reunustavat kauniit
colonianaikaiset värikkäät rakennukset, joita entisöidään
parhaillaan uuteen loistoon. Niemen päässä on pieni ”torialue”,
jossa alkuperäsinaiset (Indigenous people) myy käsitöitään joita
on mukava katsella vaikkei mitään ostaisikaan.
Edessä vanha kaupunki, taustalla "uusi" kaupunki. |
Casco Viejo |
Toisena päivänä oli vuorossa Panaman
kanava.
Kanavalle pääsee taksilla, n. 20
min / 8-10 dollaria per suunta neljältä henkilöltä. Pääsymaksu
tasanteelle, josta on hyvät näkymät kahdelle lukolle 5
(opiskelijat, täytyy esittää kortti, suomalainen kortti kelpasi) /
8 dollaria (normilippu). Samalla pääsee näkemään 3D
esittelypätkän kanavan historiasta (n. 15 min). Ovet aukeaa aamulla
klo 9:00 ja mestoilla kannattaa olla hyvissä ajoin sillä suurimmat
laivat tulevat heti yhdeksältä.
Kanavasta voisi
kertoa romaanin verran mielenkiintoisia faktoja, mutta tyydyn tässä
kohtaa vain toteamaan, että oli mielenkiintoista seurata kun
jättimäiset laivat ujuttautuvat sille juuri mitoitettuun lukkoon
kahden turvaveneen saattelemina. Suurin osa maailman laivoista
rakennetaan juuri Panaman kanavan mittojen mukaan. Alunperin
jenkkien aloittaman kanavanrakennus on valmistuttuaan tuonut ja tuo
edelleen Panamalle vuosittain jättimäiset tulot. Laivoja
laskutetaan painon mukaan kanavan läpäisystä. Lonely Planetin
mukaan kallein maksu on ollut 375 600 dollaria, jonka kuittasi
matkustaja-laiva Norvegian Pearl vuonna 2010. Halvimmalla sen sijaan
on päässyt 68 kiloinen Ric Halliburtton kun hän vuonna 1928
läpäisi kanavan uimalla, laskun ollessa 0,36 dollaria. Aikaa kanavan
läpi uimiseen kaverilla kului yhteensä 10 päivää. Keskimäärin
kanavan läpäisy rahtialukselle maksaa noin 20 000 dollaria.
Parhaillaan kanavaan rakennetaan uutta lukkoa, joka on aiempia
isompi.
Into pinkeenä laivoja kattomaan. Ayla & Jochen. |
Lukko 1. |
Kaverit duunissa. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti